Skolen i fokus: Formål og social retfærdighed
Hvad er skolens virke og formål? Hvordan sikres en god inkluderende pædagogik og skole? Og hvordan er den sociale retfærdighed i skolen og i pædagogikken i forhold til alle elevernes mulighed for deltagelse? Disse aktuelle og relevante problematikker brænder Thomas Thyrring Engsig for at undersøge med ambitiøst henblik på at skabe forskning, der skal være meningsfuld, brugbar for praksis og berigende for vidensgrundlaget for professionshøjskolernes grunduddannelser samt efter- og videreuddannelse.
Thomas er forskningsleder & docent ved UCN, og i øjeblikket arbejder han med at igangsætte, kvalificere og udvide UCN’s nye forskningsindsats In- & eksklusion i pædagogisk praksis. Han definerer sig som pædagogisk forsker og skoleforsker, og forklarer sin interesse, forskning og virke ud fra en undren, afmagt og til dels indignation over skolens (og skolepolitikkens) genvordigheder med at reducere barrierer for deltagelse for alle elever. Netop denne problemstilling orienterer In- & eksklusion i pædagogisk praksis sig også imod. Det er en ny satsning på UCN, der vil forene høj videnskabelig kvalitet og praksisnære bidrag til løsningen på substantielle problemstillinger angående inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis.
Thomas er optaget af, at hans forskning skal være meningsfuld både videnskabelig og i praksis. Han ønsker at bidrage til, at lærere, pædagoger, ledere og politikere får systematiseret viden, der kan udvide forståelser, sprog og bidrage til pædagogiske og didaktiske handlemuligheder. Det afgørende er at kvalificere den professionelle dømme- og handlekraft. Thomas forsker primært kvalitativt, da han særligt søger at sikre viden ud fra elevers subjektive oplevelser. Periodisk inddrager han mixed methods for at aktivere de erkendelsesinteresser, som forskningsspørgsmålene fordrer. Thomas understreger, at NUBU jo netop brænder for at bedrive involverende og samskabende forskning, der samarbejder om både dataindsamling, forskning og formidling.
Aktuelt arbejder Thomas med et projekt om god fritidspædagogik i skolens specialtilbud finansieret af BULP’s forskningspulje og på en række publikationer. I kan bl.a. glæde jer til ny viden om social bæredygtighed og inklusionsetik, testpraksis i en postpandemisk virkelighed og inklusion som et fænomen spændt ud mellem forskellige skolepolitiske agendaer. Følg med og læs mere om Thomas Thyrring Engsig
Om serien NUBU sætter fokus på medlemmerne af forskergruppen, der binder det nationale center sammen med de regionale professionshøjskoler. NUBU's forskergruppe består af 10 forskere, der er eksperter i forskellige former for udsathed blandt børn og unge. Forskergruppen informerer NUBU om aktuel forskning på deres respektive professionshøjskole, de knytter forbindelser mellem forskere på tværs af professioner og på tværs af professionshøjskolerne, og de udbreder NUBU's forskning lokalt. |