Mette Molbæk er Ph.d. og docent ved VIA, hvor hun i forskellige projekter og samarbejder fokuserer på forskning i og udviklingen af inkluderende læringsmiljøer primært i folkeskolen. Hun er desuden uddannet folkeskolelærer, læreruddanner og har mange års erfaring med forsknings- og udviklingsarbejde i skolen, hvorfor hun også er optaget af, hvordan (skole-)praksis, læreruddannelse og forskning kan indgå i et bedre samspil.
Molbæk brænder for at være med til at udvikle inkluderende fællesskaber for børn, - primært i folkeskolen - men også på tværs af dagtilbud, fritidsaktiviteter og i hjemmet. Hun ønsker, at hendes forskning kan være med til at skabe plads til forskellighed i de fællesskaber, børn er en del af. Hun fremhæver, at alle har ret til og behov for at være en del af både sociale og faglige fællesskaber, men at det på samme tid også er en opgave at hjælpe den enkelte til at kunne deltage og være en aktiv del af fællesskabet, hvor man kan bidrage på lige fod med de andre.
Dette er ikke en kompetence, som børn har, hvis de ikke får vist og lært, hvordan man interagerer og deltager. Derfor fokuserer Molbæk særligt på dette i sin forskning i tæt samarbejde med primært lærere og pædagoger, skoleledelsen, familien og det enkelte barn. Dermed er hendes forskning og praksis altid tæt forbundet. Molbæk er som skrevet selv uddannet lærer, og hun møder derfor de fagprofessionelles opgaver med stor ydmyghed, da hun af erfaring ved, hvor stor kompleksiteten er i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner. Hun hævder ikke, at hun kan komme med løsningen, men hun søger, at hendes forskning derimod i fællesskab med fagprofessionelle kan hjælpe og udvikle praksis og dermed forbedre de inkluderende fællesskaber ved at sætte fokus på nogle af de dilemmaer og udfordringer, der er i arbejdet med inklusion.
Mette Molbæk er i sin forskning inspireret af en aktionslærende tilgang, som bygger på fire faser: forberedelse, gennemførelse, evaluering og justering. Det er en metode, hvor de deltagende aktører i fællesskab vælger en problemstilling og på baggrund af viden og forskning beslutter, hvilke tiltag der skal igangsættes i en aftalt periode. Senere mødes man igen og evaluerer på de tidligere valg og justerer derefter. Det er en metode, der i Molbæks optik kan forene og inddrage både forskere, pædagoger, skoleledelser, forældre og børnene selv. Dermed aktiveres de enkeltes kompetencer, og metoden hylder de involveredes forskelligheder og kvaliteter.
Aktuelt har Molbæk netop afsluttet projektet Approaching Inclusion, som handler om de professionelles samarbejde om den inkluderende skole. Det kan du læse meget mere om her: Approaching Inclusion. Derudover er Molbæk programleder i forskningsprogrammet ‘Børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem’ sammen med Anette Boye-Koch. Programmet er knyttet til VIA UC, og du kan læse mere her: Børns trivsel. I forskningsprogrammet er de særligt optagede af at undersøge og skabe mere nuancerede forståelser og dermed handlemuligheder i relation til børns trivsel. Dermed søger de at bevare kompleksiteten i arbejdet med børns trivsel for blandt andet at dygtiggøre de fagprofessionelle.
Mette Molbæk er en alsidig og helhedsorienteret forsker inden for feltet, da hun opsummeret fokuserer på de fagprofessionelles arbejde med og samarbejde om inklusion, om forskellige forståelser af arbejdet med inklusion og børns trivsel, samt hvordan samarbejdet i og omkring skolen kan organiseres. Du kan følge med i hendes forskning på UC Viden.
|