Anette Boye Koch, docent og forskningsleder i program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem (B-trit) ved VIA pædagogik og dannelse, arbejder med et ben plantet solidt i den teoretiske arena og med det andet i den praktiske virkelighed. Hun arbejder tæt på børn, forældre og professionelle fagfolk for at styrke det gode børneliv nu og i fremtiden.
Anette Boye Kochs ambitioner er at skabe kvalitativ og nuanceret viden om, hvordan børns hverdagsliv udspiller sig, og hvordan fagprofessionelle bedst muligt støtter og samarbejder med børn, deres forældre og andre professionelle. Hun er optaget af børns trivsel, børns perspektiver og aktive deltagelse i tilværelsen - primært inden for dagtilbudsområdet. For at favne det gode børneliv er hun ligeledes optaget af at tænke og arbejde på tværs af skole, hjem og andre arenaer, hvor børns liv og oplevelser udspiller sig. Som Anette Boye Koch udtrykker det:
”Jeg kan godt lide at arbejde på tværs, eksperimentere og anvende alternative metoder til at udvikle viden, f.eks. video, billedbøger, fotos og fortællinger”.
Anette Boye Koch har tre grundlæggende forskningsspørgsmål, som fokuserer på henholdsvis børnene, pædagogerne / de fagprofessionelle samt de dertilhørende uddannelser. Anette arbejder primært kvalitativt ved brug af etnografiske metoder, hvor hun tager på feltarbejde i institutioner og laver deltagerobservationer, sanser, interviewer og taler en masse med de børn og professionelle, hvis liv og oplevelser, hun interesserer sig for. Dertil skaber hun forskningsviden i tæt samarbejde med pædagoger og andre professionelle i form af workshops og nye tiltag i deres daglige praksis, som hun ydermere bruger til at udvikle uddannelsen.
Aktuelle projekter
Aktuelt har Anette Boye Koch flere bolde i luften, hvor dette portræt særligt vil fremhæve tre af hendes projekter. Det drejer sig om Sjov i dagtilbud (2021 – 2022), Verdens venner (2021 – 2023) og Styrket involvering af familien i det tværprofessionelle arbejde om børns trivsel (2020 – 2022). Førstnævnte forskningsprojekt, Sjov i børnehaven, fokuserer på sjov som fænomen i små børns liv. Dette set ud fra både børn og pædagogers perspektiv, men også som en pædagogisk tilgang i arbejdet med børns trivsel. Projektet er et samarbejde med tre talentstuderende, som indsamler empiri. Her er Anette Boye Koch projektleder, -vejleder og -deltager. Verdens Venner er et internationalt projekt, hvor Anette Boye Koch er projektmager og – deltager. Med afsæt i FN’s verdensmål har det til formål at lave formidlingsmateriale i form af billedbøger, interaktive plakater og vejledninger til voksne, der formidler hverdagsnære børnefortællinger fortalt af børn til børn i 0-5-årsalderen fra henholdsvis Kina, Tanzania og Danmark. Du kan læse mere om Anettes Boye Kochs internationale arbejde længere ned i artiklen. Sidstnævnte projekt, Styrket involvering af familien i det tværprofessionelle arbejde om børns trivsel, er et tværprofessionelt samarbejdsprojekt, der udforsker nye måder at involverer og møde familier til børn, der befinder sig i grænsefeltet mellem trivsel og mistrivsel, i hvilket Anette Boye Koch er forskningsleder og -deltager.
Du kan læse mere om Anette Boye Kochs aktuelle arbejde og følge med i hendes udgivelser på UC Viden
Politiske dimensioner
Anette Boye Koch har været engageret i internationale opgaver, undervist i Early Childhood Pedagogy og besøgt børnehaver og uddannelsesinstitutioner i blandt andet Østeuropa, Kina og Tanzania. Hendes afsæt for det internationale såvel som det nationale arbejde er, at man i Danmark har en solid og mere end 100 år lang tradition for at arbejde pædagogisk indenfor småbørnsområdet med fokus på leg, udeliv, nære og anerkendende relationer og demokrati. Netop denne nordiske tradition er mange i udlandet optaget af. Hun understreger:
”Jeg brænder for at holde fast i og være med til at udvikle nordiske værdier og traditioner for god pædagogik – gerne ved at eksperimentere, lege og finde på nye og engagerende måder at praktisere på.”
Udgivelser på vej
Præsentationen af Anette Boye Koch viser tydeligt, at hun er aktiv i flere dele af forskningsfeltet, og hun har flere udgivelser på vej, hvilket du kan orientere dig i her:
Koch, A.B., Odgaard, A.B., Skovbjerg, H.M. (2022). Legeværksteder i overgangen fra børnehave til skole - Børn som medskabere af ’passende deltagelse’. Barn nr. 2 2022: 57-70 ISSN 2535-5449, side 57-70. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/issue/view/441
Villumsen, A.M. og Koch, A.B. (lige om lidt). Pædagogers arbejde med at se små børns mistrivsel/trivsel/mistanke om diagnoser i dagtilbud. I: Bjørg Kjær, Anne Morin, Kirsten Elisa Petersen (Red.) Diagnoser i professionelt arbejde – pædagogers arbejde med børn og unge med diagnoser. Samfundslitteratur.
Koch, A.B. (work in progress). Fun and laughter in early childhood education promotes wellbeing and social inclusion: Pedagogy of fun.
Koch, A.B. & Jensen, J.J. (in review). ”Denmark – ECEC Workforce Profile”. In: Early Childhood Workforce profiles in 33 countries with Key Contextual Data, edited by P. Oberhuemer and I. Schreyer. Munich. www.seepro.eu.
Koch, A.B. (in review). Trivsel i dagtilbud under COVID-19. Børnesensitivitet og mindre grupper. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. |