Inklusion gennem fag
At skabe muligheder for inklusion gennem fag betyder, at fag og tværfaglige aktiviteter tilrettelægges på basis af differentiering og med udgangspunkt i en undervisning, der både giver mening for børn og unge, og samtidigt skaber nysgerrighed i forhold til at udfordre egne kompetencer.
Inklusion i et fag må dermed på den ene side relateres til fagets kerne og didaktik, men samtidig må faggrænser overskrides for at give mening i praksis for lærende børn og unge.
Maria Christina Secher Schmidt
ph.d., Docent ved Københavns Professionshøjskole, Læreruddannelsen Forskning og Udvikling
Forsknings- og udviklingsområder:
- Praksisfællesskab
- Eksklusion
- Klasseledelse
- Læreruddannelsen
- Inklusion
- Folkeskolen
- Pædagogik
- Didaktik
- Matematik i folkeskolen
Henrik Kasch
Associate Professor PhD, Editor-in-Chief, Studier i Læreruddannelse og – Profession
Forsknings- og udviklingsområder:
- Folkeskolen
- Engelsk i folkeskolen
- Læreruddannelsen
- Inklusion
- Didaktisk inklusion
- Computer-assisted Language Learning
- Universal Design for Learning