Inkluderende undervisnings- og læringsmiljøer
At kunne betegne læringsmiljøer som inkluderende forudsætter, at børn og unge uanset læringsforudsætninger gives muligheder for deltagelse på lige fod med andre børn i det aktuelle læringsfællesskab.
For at sikre deltagelse er det nødvendigt, at tilrettelæggelsen af læringsmiljøet tager udgangspunkt i børn og unges forudsætninger for således at modvirke eksklusion og selveksklusion.
Janne Hedegaard
Leder for Pædagoguddannelsen Forskning og Udvikling, Københavns Professions Højskole
Forsknings- og udviklingsområder:
- Inklusion
- Approaching Inclusion
- Den inkluderende skole
- Børn og unge i mistrivsel
Mette Molbæk
Ph.d., Docent ved Program for børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem, VIA
Forsknings- og udviklingsområder:
- Forskning i og udvikling af inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen
- Folkeskolen
- Inklusion
- Forbedring af samspillet mellem skolepraksis, læreruddannelse og forskning
- Børn og unge
- Mistrivsel og inklusion
- Approaching Inclusion
Thomas Thyrring
Docent, Ph.d. ved Professionshøjskolen UCN, Forskning og Udvikling, In- og eksklusion i pædagogisk praksis
Forsknings- og udviklingsområder:
- Inklusion
- Chanceulighed i skole, fag & uddannelse
- Disability studies
- Komparativ metode
- Støtteforanstaltninger
- Equity
- Social retfærdighed
- Læreruddannelse
- Pædagogisk psykologi
- Pædagogisk filosofi
- Vidensmobilisering
- International uddannelsesforskning
- Inkluderende pædagogik