NUBU Nyhedsbrev – Januar 2025
Kære læsere,
Vi håber, at I har fået en dejlig start på 2025!
Vi genoptager vores nyhedsbrev, som begynder med et lille tilbageblik på året 2024, der gik i NUBU:
Vi afholdte et spændende debatarrangement og et vellykket forskningstræf med mange oplæg af høj kvalitet, som bragte vigtige emner om udsathed i fokus.
Vi lancerede vores nye hjemmeside, som forhåbentligt gør det lettere at finde information om vores forskning og arrangementer. Flere følger med i vores arbejde, og det er fantastisk!
Vi indgik nye samarbejder og blev endnu en gang bevilget midler fra forskningsreserven, der gør det muligt at fortsætte vores mission om at skabe bedre vilkår for børn og unge i udsathed, og det er vi supertaknemmelige for.
I forbindelse med forskningsreserven har vi opstartet fire nye forskningsprojekter under temaet Samarbejde om Inklusion. Læs mere om de udvalgte projekter her: Fire spirende forskningsprojekter skal fremme samarbejde og inklusion for børn og unge i udsathed | LinkedIn
Hvad kan I forvente af 2025?
2025 bliver et år, hvor vi intensiverer vores indsats for at styrke forskningens rolle i praksis, og i højere grad når ud til vores studerende og praksis.
Vores fokus er også i år:
Styrkelse af fællesskaber: Skabe bedre sammenhæng mellem den individuelle støtte og de sociale fællesskaber, børnene og de unge indgår i.
Det tværgående samarbejde: Forbedring af koordineringen på tværs af kommunale forvaltninger i støtten til børn og unge i udsathed og mistrivsel.
En helhedsorienteret indsats: Styrke systematik, kontinuitet og fælles ansvar i sektorernes samarbejde.
Vi har også specifikke initiativer i gang:
Udbygning af netværk: Opstart af vores nye netværk, Transformative potentialer i forskning den 4. februar, som sætter fokus på forskningsetiske refleksioner og forandring. Du kan stadig nå at melde dig til her (link til opslag).
Forskningstræf 2025: Planlægningen af årets forskningstræf er allerede i fuld gang. Vi glæder os allerede til endnu nogle dage fyldt med inspiration og vidensdeling. Sæt kryds i kalenderen 23-24. oktober, hvor træffet i år folder sig ud på VIAs Campus i Aarhus C.
Midtvejskonference på Christiansborg: 9. april for de første projekter i vores miljø omkring anbringelsesforskning. Flere oplysninger og tilmelding kommer.
Hold dig opdateret
Du kan altid orientere dig om vores kommende arrangementer og aktiviteter på LinkedIn eller vores hjemmeside: Arrangementer — NUBUTak for et fantastisk 2024 – vi glæder os til, hvad 2025 bringer!
De bedste hilsner fra os i NUBU-teamet
Hvad er udsathed blandt børn og unge?
I Danmark er der ikke en entydig definition af, hvem børn og unge i udsathed er, da mange forhold kan skabe udsathed. Nogle børn og unge er udsatte for fattigdom, vold, misbrug eller psykiske lidelser, enten egne eller familiemedlemmers. Andre er udsatte for mobning, eksklusion eller livsomstændigheder, som sætter dem i en udsat position i institutionen, skolen eller familien.
I NUBU har vi dermed fokus på, at begrebet anskues bredt. Samtidig er det vores grundfilosofi, at udsathed ikke er en permanent tilstand, men en situation som børn og unge i en periode af deres liv kan komme i. Det er vores mål i NUBU at skabe viden, der kan svare på de udfordringer, som de velfærdsprofessionelle møder i deres samarbejde med børnene, de unge og deres familier. Fordi udsathed er noget vi skal arbejde med i fællesskab.
Se mere på vores snart færdige hjemmeside.
Torsdag den 24. oktober
09:20-10:00 Registrering & kaffe/brød
10:00-10:30 FÆLLES START PÅ NUBUs FORSKNINGSTRÆF 2024
Velkomst og en status på, hvad der er gang i nu
v/NUBU-ledelsesteam Lotte Junker Harbo, Bo Morthorst Rasmussen og Thomas Thyrring Engsig
10:40-11:55 Session 1 + 2
12:00-13:00 FROKOST + tid til selvarrangeret luftning
13:00-14:15 Session 3 + 4
14:15-15:00 Nøgleudlevering + kaffe
15:00-16:15 Symposium 1 + workshop
16:30-18:30 DAV og Monopolet
19:00 Konferencemiddag
Session 1 – LOKALE C2
Chair: Pia Vedel Ankersen
PRÆSENTATIONER:
Professionelles følelser i arbejdet med familier i udsathed - fra viden til transformation af praksis
v. Christina Klitbjerg-Nielsen og Camilla Armstrong GjeddeKlaustrofobiske feltnoter: Afsæt for samfundsmæssig forandring
v. Katrine Weiland WillaaMetodeudvikling af børnesygepleje til udsatte børn, unge og forældre
v. Emilie Marie Andrés
Session 3 – LOKALE C2
Chair: Helle Schjellerup Nielsen
PRÆSENTATIONER:
Participatorisk design som afsæt for at styrke og udvikle børnefællesskaber i vuggestuen
v. Lise Jönsson Koumaditis og Erik HygumEn opmærksomheds-pædagogik i dagtilbud på børn, der vokser op i hjem med alkoholproblematikker
v. Benedicte Bernstorff og Lisbeth LarsenMemory Work som en affektiv-diskursiv undersøgelsesmetode af andetgørelsesprocesser og transformative refleksionsrum
v. Charlotte Lange Hald
Symposium 1 - LOKALE C2
Chair: Sine Penthin Grumløse
Børnesensitive og eksperimenterende forskningsmetoder
PRÆSENTATIONER:
Verdens Venner: Verdensvendt uddannelse og radikale børneperspektiver på tværs af tre kulturer
v. Anette Boye Koch, Erika Zimmer Brandt og Niels Nørrind HansenBørns undergrundsliv i skolens specialklasser (BUSSK)
v. Henriette Blomgren, Hanne Hede Jørgensen, Anne Søndberg og Dorthe FriisTrivsel og legedeltagelse i dagtilbud (TRoLD)
v. Hanne Hede Jørgensen, Anette Boye Koch, Henriette Blomgren og Ole Lund
Session 2 – LOKALE E
Chair: Thomas Albrechtsen
PRÆSENTATIONER:
Transformativ deltagelse – empowermentskabende processer for børn og unges deltagelse
v. Mimi PetersenInddragelse af unges perspektiver på inklusion, eksklusion og marginaliseringsprocesser i et urbant ungdomsarbejde
v. Ditte Tofteng og Vibe LarsenNye potentialer og tilblivelser – postkvalitative forskningsmetoder i arbejdet med unge i udsatte positioner
v. Dorethe Bjergkilde og Pernille Welent Sørensen
Session 4 – LOKALE E
Chair: Rune Cordsen
PRÆSENTATIONER:
Inklusion som provokation – forandringspotentialet i skolens møde med anderledes elevhed
v. Ida Andrea NilssonEleverne der blev væk – en analyse af folkeskolers narrativer om børn og unge med fraværsproblematikker
v. Jens Sand ØstergaardVejen tilbage – Udfordringer og transformative potentialer i samarbejdet omkring elevers brobygning fra dagbehandling til mindre segregerede skoletilbud
v. Clara Ina S. Steensen og Stine Helms
Workshop – LOKALE E
Chair: Marie Leth Meilvang
Involvering uden intimidering – unges stemmer i centrum
v. Christian Martin Bächler, Pia Vedel Ankersen, Brit Rosengren Larsen, Maria Kildehave Jeppesen og Sinthuja Vasantharajan
Fredag d. 25. oktober
07:00-08:30 MORGENMAD + udtjekning
08:30-09:00 NUBU-PROJEKT PÅ TVÆRS AF UC’ER: Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid – Fokus på børnenes perspektiver
v. Anette Bentholm, Laura Mørk Emtoft, Julie Dalgaard Guldager
Chair: Laura Mørk Emtoft
09:10-10:00 Session 5 + 6
10:00-10:20 KAFFE
10:20-11:10 Session 7 + 8
11:20-12:40 Symposium 2: Børn og unge anbragt uden for eget hjem – introduktion til fire forskningsprojekter og et netværk
v. Bo Morthorst, Frank Ebsen, Lene Mosegaard Søbjerg, Susanne Bregnbæk og Cecilie K. Moesby-Jensen
Chair: Bo Morthorst Rasmussen
12:40-13:00 AFSLUTNING – fremtidens aktiviteter i NUBU
v/NUBU-ledelsesteam Lotte Junker Harbo, Bo Morthorst Rasmussen og Thomas Thyrring Engsig
13:00 FARVEL OG FROKOST TO GO
Session 5 – LOKALE C2
Chair: Vibeke Asmussen Frank
PRÆSENTATIONER:
Normkritiske analyseværksteders epistemologiske og transformative potentialer blandt fritidspædagoger – en immanent kritik
v. Pia Rauff Krøyer
”Det sorte hul” – En kollektiv områdekategoriserings betydning for unges (ulige) deltagelsesbetingelser i et udsat boligområde
v. Gry Tybjerg og Rebekka Sylvest-Berg
Session 7 – LOKALE C2
Chair: Laura Mørk Emtofte
PRÆSENTATIONER:
Gaven der bliver til gift – om hvordan mistrivsel som generationsfortælling (også) er et giftigt magtgreb
v. Pia Vedel Ankersen, Brit Rosengreen Larsen og Sinthuja VasantharajanNår forpintheden er så voldsom at selvskade og spiseforstyrrelse giver en lettelse og en oplevelse af kortvarig kontrol
v. Sinthuja Vasantharajan, Pia Vedel Ankersen og Brit Rosengreen Larsen
Session 6 – LOKALE E
Chair: Cecilie Moesby-Jensen
PRÆSENTATIONER:
Udvikling af en bæredygtig pædagogisk praksis i dagtilbud med fokus på børn i udsatte positioner og/eller i mistrivsel
v. Hanne Værum Sørensen og Birgitte Theilmann
Pædagogers emotionelle forholdemåder i børns leg og fællesskaber blandt børn i udsatte positioner
v. Julia Nørgaard Ravn
Session 8 – LOKALE E
Chair: Lotte Junker Harbo
PRÆSENTATIONER:
Visitation af børn i "gråzonen" mellem almen og specialtilbud
v. Christina Haandbæk Schmidt, Malene Slott og Rikke Toftgaard RossenKunsten at gøre det rigtige og høre til i den virkelige verden
v. Manon Alice Lavaud