Bevægende idræt - for børn med særlige behov i skole og fritid


Formål og forskningsspørgsmål: Projektet arbejder på tværs af forskellige sektorer, men de har alle samme mål: at skabe gode oplevelser med idræt for børn i udsatte positioner og besvarer forskningsspørgsmålene:
- Hvordan er elevernes glæde og inklusion for idræt i skolen, og hvilke faktorer er koblet til glæde for idræt blandt elever med og uden særlige (undervisnings) behov? 
- Hvilke oplevelser har børn med særlige behov på deltagelse i idræt, og hvilken rolle tillægger de idrætsunderviserne? 

Forskningsdesign: Survey – tværsnitsstudie og interviews af 48 elever med særlige behov.

Forventede resultater og videnskabelig formidling: Tværsnitsundersøgelsen viser at eleverne generelt er meget glade for idræt i skolen, men der er signifikant forskel i forhold til både glæde for bevægelse og inklusion i idræt mellem børn med/uden særlige behov. Nogle af de faktorer der bl.a. har indflydelse på dette er, hvor stor en skole man går på, hvilken region man bor i, og om man går til idræt i fritiden eller ej. Elevinterviews viser tegn på, at gruppen af eleverne med særlige behov er meget ‘polariserede’ i forhold til deres oplevelser med idræt i skolen.  

Begejstring handler om at bevæge sig og mestre. Deltagelsesvanskeligheder, handler om at blive valgt fra og at have strategier for at undgå at deltage. Begge grupper af elever kan godt lide deres lærere og oplever at lærerne hjælper, men de oplever samtidig at lærernes tiltag har meget lille effekt på deres deltagelse.

For at nå målet vil man benytte "co-teaching", der er en evidensbaseret og systematisk tilgang, der guider de fagprofessionelle.

  • Anette Bentholm (UCN); Laura Mørk Emtoft (Ph Absalon); Julie Dalgaard Guldager (UC SYD)

  • Anette Bentholm, Lektor og Ph.d. University College Nordjylland, anb@ucn.dk

Projektet fokuserer på at give børn med særlige behov gode oplevelser med idræt. Eksisterende forskning viser, at børn med særlige behov er mindre fysisk aktive i både skolen, fritiden og i foreningerne, hvilket påvirker deres mentale sundhed negativt og medfører et mindre socialt netværk. Mangel på fysisk aktivitet kan derfor styrke den udsatte position.

I efteråret 2021 blev co-teaching afprøvet med succes i idrætsundervisningen i et pilotprojekt ved UCN på én skole. Erfaringerne herfra inddrages i projektet. I projektet har vi i skoleåret 2023/24 været på seks skoler, fra fire kommuner i Danmark.  Vi har samarbejdet med 12 idrætsteam omkring co-teaching kombineret med, at vi løbende har afviklet workshops, indeholdende refleksion over egen praksis, teori og praksisoplæg samt forberedelse. På fritidsdelen er der på de pågældende skoler blevet arbejdet med brobygning mellem skole og idrætsfritidslivet i samarbejde med specialsport.dk.

Projekt ’Bevægende idræt’ er et igangværende UC-sektor projekt mellem UCN, UC SYD, Absalon og NUBU, finansieret af Novo Nordisk fonden. Projektet løber fra februar 2023-december 2025.

Læs NOVO’s artikel om projektet her.