Samarbejde mellem børn/unge, forældre og professionelle om inklusion af børn og unge i udsathed
Børn og unge i marginaliserede positioner har ofte sværere ved at deltage i fællesskaber, hvilket kan hæmme deres muligheder for udvikling og trivsel. Trods intentioner om forebyggelse fokuserer indsatser ofte på individuelle behov frem for at styrke inkluderende fællesskaber. Dette skaber udfordringer for både børn, unge og de professionelle, der arbejder med dem.
Der er behov for at undersøge, hvordan samarbejde mellem børn, unge, forældre og professionelle kan understøtte fælles engagement og trivsel. Det handler om at skabe ny viden om, hvordan sociale problemer håndteres i fællesskaber, og hvordan samarbejdsformer kan udvikles til at styrke en meningsfuld hverdag.
Projekterne under samarbejde og inklusion finansieres af midler tildelt Professionshøjskolesektoren fra forskningsreserven.
Sektoren inviteres via call til at sende ansøgninger ind. Alle projekter er behandlet og vurderet ud fra strategiske og videnskabelige kriterier af bedømmelsesudvalget bestående af Lotte Junker Harbo og Bo Morthorst Rasmussen, begge fra NUBUs ledelsesteam samt to nordiske bedømmere Gunilla Lindqvist fra Uppsala Universitet og Rune Hausstatter fra Høgskolen i Innlandet. NUBUs styregruppe beslutter, på baggrund af indstilling fra bedømmelsesudvalget, hvilke projekter der modtager bevilling.
Fra andetgørelse til tilhør: At fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination
Formål: Undersøger, hvordan minoritetsetniske unge oplever diskrimination og tilhørsforhold, og hvordan fagprofessionelle kan fremme inkluderende fællesskaber.
Forskningsspørgsmål: Hvordan påvirker etnisk diskrimination minoritetsetniske unges oplevelse af tilhørsforhold og deres deltagelse i fællesskaber, og hvordan kan lærere, pædagoger og skolesocialrådgivere i samarbejde med unge i alderen 13-16 år fremme minoritetsetniske unges oplevelse af at høre til i inkluderende fællesskaber, der modvirker etnisk diskrimination og overskrider udsathed?
Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt forskningsprojekt med unge og fagprofessionelle fra udvalgte skoler og fritidsmiljøer med stor etnisk mangfoldighed i to kommuner
Videnskabelig formidling: Projektets resultater vil blive formidlet bredt til fagprofessionelle, studerende og forskere. Formidling til forskere og undervisere: gennem artikler og konferencer.
Formidling til studerende: gennem direkte studenter-inddragelse og gennem undervisningsmateriale.
Formidling til praktikere: gennem fagtidsskriftspublicering, podcasts, samt videreformidling af projektets materialer til UC´ernes videreuddannelser gennem etablering af EVU-kursus.
-
Charlotte Bredahl Jacobsen, Ph.d. og forskningsleder i KP
Vibe Larsen, Ph.d. og docent i KP
Randi Skovbjerg Sarp, Ph.d. og lektor i Absalon
Christina Nørgård, lektor i Absalon
Trine Brinkmann, Lektor, Antropolog, Ph.d. i KP
Üzeyir Tireli, Forsker, Cand.scient.adm. Ph.d. i KP
Nanja Buch-Hansen, lektor ved KP
-
Mimi Petersen, Ph.d. og lektor på Københavns Professionshøjskole, nope@kp.dk
Lene Kofoed Rasmussen, Ph.d. og lektor i Absalon, lera@pha.dk
SAMmen om fællesSKAB. Nye veje til deltagelse for unge på kanten
Formål: Arbejder med unge i marginalisering for at skabe meningsfulde overgange fra socialpædagogiske tilbud til job, uddannelse og samfundsfællesskaber.
Forskningsspørgsmål: Hvordan kan fællesskaber og samarbejdsprocesser i hybride organisationer understøtte unge i marginalisering til deltagelse og øget handlekraft i overgange til job, uddannelse og andre vigtige samfundsfællesskaber?
Forskningsdesign: Projektet er designet med afsæt i en participatorisk metodologi (Nielsen & Nielsen, 2006: Moulaert & MacCallum 2019), hvor unge deltager i varieret grad.
Videnskabelig formidling: Projektet udvikler en praksismodel til socialpædagogisk arbejde med unge i marginalisering. Resultaterne formidles gennem peer-reviewed artikler, workshops og praksismaterialer rettet mod sociale tilbud og uddannelser.
-
Charlotte Vange Løvstad, lektor i VIA
Jan Jaap Rothuizen, docent i VIA
Henriette Engedal Holmskov, chefkonsulent i Absalon
Sidsel Busch, adjunkt i Absalon
Silla Marie Mørch Sievers, ph.d., adjunkt i Absalon
Cecilie K. Moesby-Jensen, docent i Absalon
-
Astrid Kidde Nørgaard Larsen, ph.d., AKN@via.dk.
Skoletilhør blandt børn og unge med autisme – i et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem
Formål: Udvikler modeller for samarbejde mellem skole, PPR og hjem, som kan styrke tilhørsforholdet og forebygge skolefravær.
Forskningsspørgsmål: Hvordan oplever unge med autisme i et retrospektivt perspektiv tilhør og fravær i deres skoleliv samt de voksnes samarbejde herom?
Hvilke aspekter ved eksisterende samarbejdspraksis med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem rummer potentiale til at styrke skoletilhør og forebygge skolefravær?
Hvordan kan et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem styrke skoletilhør blandt børn og unge med autisme med henblik på forebyggelse af skolefravær?
Forskningsdesign: Projektet er et kvalitativt, tværsektorielt studie med interviews og workshops, der inddrager børn og unge med autisme, deres forældre samt fagprofessionelle fra skole og PPR.
Videnskabelig formidling: Projektet bidrager med nye samarbejdsmodeller, der kan anvendes i praksis. Resultaterne formidles i peer-reviewed artikler, konferencer og undervisningsmateriale.
-
Laura Mørk Emtoft, Ph.d. og Docent i Absalaon
Stine Helms, Ph.d. og lektor i Absalon
Thomas Engsig, Forskningsleder, Ph.d. og docent i UCN
Jens Sand Østergaard , Ph.d. og docent, UCN
-
Mette Molbæk, Forskningsleder, Ph.d. og docent i VIA, mem@via.dk
Merete Munkholm, Ph.d. og lektor i VIA, merm@via.dk
Visitations- og Inklusionspraksisser VIP-projektet
Formål: Projektet undersøger, hvordan samarbejdet mellem daginstitutioner og skoler kan styrkes for at skabe bedre overgange for børn i udsathed.
Forskningsspørgsmål: Hvilke forbindelser kan iagttages mellem pædagogiske inklusionspraksisser med både at udpege udsathed og inkludere børn og børns perspektiver i daginstitutionens børnefællesskaber, og de tværprofessionelle visitationspraksisser, hvorigennem børn vurderes i skoletilbud og behov for specialpædagogisk støtte - og hvordan kan disse forstås og kvalificeres?
Forskningsdesign: Projektet er et praksisnært, kvalitativt studie, hvor forskere, pædagoger, lærere og ledere bidrager med viden gennem interviews, observationsstudier og workshops.
Videnskabelig formidling: Projektet bidrager med konkrete værktøjer til at styrke samarbejde og overgange. Resultaterne formidles gennem peer-reviewed artikler, praksisrettede guidelines og workshops for fagprofessionelle.
-
Malene Slott Nielsen, ph.d. og lektor i UCL
Rikke Toftgaard Rossen, lektor i UCL
Astrid Kidde Larsen Nørgaard, ph.d., lektor i VIA
Stine Del Pin Hamilton, lektor i VIA
-
Christina Haandbæk Schmidt, Ph.d. og docent i UCL, chhs1@ucl.dk
Anne Mette Buus, Ph.d. og lektor i VIA, AMB@via.dk
Advisory board