Igangværende call

NUBU har modtaget 20 millioner af forskningsreserven til gennemførelse af praksisnær - og professionsrettet forskning inden for forskning i mistrivsel og udsathed blandt børn og unge. På den baggrund inviterer vi forskere på professionshøjskoler til at ansøge om midler under temaet:

Samarbejde mellem børn/unge, forældre og professionelle om inklusion af børn og unge i udsathed

Ansøgningsprocessen

Herunder finder du information, spørgsmål og svar om ansøgningsprocessen. Har du andre spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte os her.

  • I NUBU har vi særligt fokus på børn og unge som af forskellige årsager befinder sig i udsathed. Det kan fx handle om børn og unge i mistrivsel, med skolevægring, fysiske handicaps eller psykiatriske diagnoser, og som på forskellig vis er udfordrede ift. at udvikle livsmuligheder som en del af almene børne- og ungefællesskaber.

    At være en del af fællesskaber med andre er afgørende for udvikling af livsmuligheder. Børn og unge lærer og udvikler sig sammen fx i dagtilbud, skole, SFO/klub og i fritiden. Det rejser spørgsmål om, hvordan børn og unge i marginale positioner kan gøre sig gældende, og hvordan fællesskaber skaber betingelser for udvikling af livsmuligheder.

    Børn og unges fælles muligheder for at finde sammen, overskride udsathed, tage hånd om forskelle og løse konflikter er betinget af organiseringer og strukturelle opdelinger i børne- og ungelivet. I dette call sætter vi derfor fokus på, hvordan samarbejdsprocesser har afgørende betydning for, hvordan og hvorvidt børn/unge, professionelle og forældre kan udvikle handlekraft i relation til udvikling af inkluderende fællesskaber. Vi efterspørger således projekter, som skaber viden om muligheder og barrierer for samarbejde mellem børn/unge og voksne i vanskelige forløb med risiko for gensidige opgivelser, marginalisering af nogle børn/unge og sammenbrud i bestræbelser på at skabe en god hverdag sammen.

    Eksisterende forskning peger på, at trods politiske og professionelle intentioner om at arbejde forebyggende og med blik for børns deltagelsesmuligheder og adgang til fællesskaber, igangsættes primært individuelle indsatser, når børn/unge vurderes at have ”særlige behov”. Det synes at være vanskeligt både at have øje for det enkelte barns/den enkelte unges behov samtidig med et blik for udviklingen af inkluderende fællesskaber. Med dette call tager vi afsæt i nødvendigheden af at overskride individorienterede indsatser og peger på behov for systematiseret viden om, hvordan professionelle kan samarbejde om at forstå og håndtere udsathedsproblematikker, som knyttes til børn/unges muligheder og barrierer for at udvikle et fælles hverdagsliv. Der er behov for at undersøge, HVAD der sker i samarbejdet om sociale problemer og ikke mindst, HVORDAN der kan udvikles nye samarbejdsformer, der understøtter et menings- og virkningsfuldt samarbejde i og om børns hverdagsliv. Der ønskes dermed bud på fremtidige, mulige veje at gå i udvikling af samarbejde om børn og unges trivsel i fællesskaber med andre.

    Forskningsprojekterne forventes at inddrage børn/unges perspektiver på muligheder og problemer i hverdagslivets fællesskaber og at adressere spørgsmål om, hvordan forældre og/eller professionelle gennem samarbejde kan understøtte børn og unges fælles engagementer i omsorg for verden og hinanden. Dette kan fx være socialrådgivere, pædagoger, lærere, psykologer, sundhedsplejersker, professionelle i psykiatrien og/eller forskellige typer ressourcepersoner.

  • • Børn, unge og familier som ressourcer i professionelt samarbejde om overskridelse af udsathed.

    • Sammenhænge mellem professionelles samarbejde, organiseringer af dette samarbejde og børn/unges deltagelsesmuligheder i hverdagslivets fællesskaber.

    • Udsathedsforståelser og samarbejde på tværs af fag, professioner, organisationer og sektorer. Samarbejde mellem lokale, kommunale og regionale aktører.

    • Metoder og systematiske greb til udvikling af samarbejde om håndtering af vanskelige sociale problemer, fx konflikthåndtering i forældregrupper, børne/ungegrupper, i samarbejde mellem PPR og lærere/pædagoger.

  • • At bidrage væsentligt til eksisterende forskning på området. Opfyldelse af kriterier for god forskning, herunder originalitet, sammenhæng i forskningsdesign, etisk forsvarlighed og gennemførbarhed.

    • At udpege nye professionelle handlemuligheder og veje at gå i udvikling af samarbejdspraksisser, som gør en positiv forskel for børn og unge i mistrivsel og udsathed.

    • I samarbejde med NUBU at bidrage til udvikling af stærke og samarbejdende forskningsmiljøer i professionshøjskolesektoren (Læs nedenfor om forventning om deltagelse i kapacitetsopbyggende netværk).

    • At bidrage til at styrke uddannelsen af socialrådgivere, pædagoger og/eller lærere i arbejdet med og samarbejde om inklusion, fx gennem målrettet formidling til undervisere og studerende.

  • • Mindst to professionshøjskoler skal være repræsenteret i projektets forskergruppe.

    • Formidling til professionelle og professionsuddannelser skal indtænkes både undervejs og i afslutningen af projektet. Side 3 af 5

    • Alle projekter skal inddrage et børne-/ungeperspektiv på de problemstillinger, som forskningsprojektet undersøger.

    • Det forventes, at forskningsprojekterne ledes af en seniorforsker, og at forskningsopgaver løftes af uddannede forskere. Relevante profiler uden forskeruddannelse kan indgå i udviklings- og formidlingsaktiviteter. Hvorledes ovenstående krav realiseres i de forskellige forskningsprojekter, skal beskrives tydeligt i projektbeskrivelsen.

  • • Der kan søges forskningsprojekter i størrelsen 4,5 mio. kr. inkl. overhead på 25%. Det forventes, at projekterne søger det fulde beløb.

    • Overhead fordeles relativt mellem institutioner.

    • Eventuel medfinansiering skal ikke indregnes og tæller ikke med i bedømmelsen.

  • Ansøgninger skal indeholde:
    1) Projektbeskrivelse, 2) Budget og 3) CV på alle deltagende forskere.

    Den administrerende institution og forskningslederen skal komme fra samme institution, og budgetoplysninger skal være godkendt og underskrevet af institutionen.

  • • Projektbeskrivelse må max fylde otte sider (19.200 anslag inkl. mellemrum).

    • Projektbeskrivelsen skal skrives på dansk.

    • Det skal fremgå af projektbeskrivelsen, hvordan projektet har potentiale til videnskabelige fremskridt indenfor professionsforskning i relation til samarbejde mellem børn/unge, forældre og professionelle om inklusion af børn og unge i udsathed.

    • Der skal redegøres for, hvordan projektet videreudvikler og er nyskabende i relation til eksisterende national og international forskning. Side 4 af 5

    • Der skal fremgå mindst ét klart forskningsspørgsmål, og sammenhængen mellem forskningsspørgsmål, teori, datagrundlag og metodisk design skal ligeledes fremstå klart.

    • Projektet skal fremstå gennemførbart og realistisk indenfor rammerne af tidsplan og budget.

    • Projektet skal være etisk forsvarligt, og der er i projektbeskrivelsen taget stilling til etiske hensyn i gennemførslen af projektet.

    • Projektforslaget skal indeholde en relevant og realistisk plan for formidling af projektet, herunder videnskabelige artikler og bidrag til udvikling af professionsuddannelserne og af praksis.

  • • Budget skal indeholde projektets aktiviteter og allokerede timer til deltagende forskere på hovedaktiviteterne i projektperiode.

    • Projektperioden forventes at være tre år fra 01-01-2025 til 31-12-2027.

    • Der kan søges forskningsprojekter i størrelsen 4,5 mio. kr. inkl. overhead på 25%. Det forventes, at projekterne søger det fulde beløb.

    • Overhead fordeles relativt mellem institutioner.

    • Eventuel medfinansiering skal ikke indregnes og tæller ikke med i bedømmelsen.

    • For alle projektdeltagere skal der regnes med en timepris på 450 kr.

    • I hvert projekt skal der afsættes 5% til uforudsete udgifter.

    • Gennem de tre år forventes der deltagelse i følgende aktiviteter, som arrangeres af NUBUs forskergruppe:
    o NUBUs forskningsnetværk indenfor temaet (fem møder i alt)
    o NUBUs forskningstræf, hvor projektet formidles (mindst et forskningstræf)
    o To nationale konferencer, hvor projektet formidles.

    Deltagelse i ovenstående skal finansieres indenfor det tildelte budget. Der kan ikke søges til
    ▪ Udgifter, der ikke direkte kan henføres til projektet
    ▪ Teknologi, materialer og fast udstyr
    ▪ Finansiering af ph.d.-projekter
    ▪ Aflønning af praksisfeltet
    ▪ Implementering på uddannelser

  • • Et samlet CV på max to sider (4.800 anslag) for hver projektdeltager. Heri angives udvalgte publikationer for hver projektdeltager. På den første side skal fremgå de forskellige deltageres rolle, relevans og opgaver i projektet

    •  Gælder timeprisen på dkk 450,00 for alle, inklusive adjunkter og øvrige kollegaer på professionshøjskolerne, som ikke er forskeruddannede, men kan bidrage til projektet med særlige kompetencer og viden?
      Ja

    • Skal modeller/diagrammer/tabeller tælles med i ansøgningen?
      Nej

    • Tæller forside, indholdsfortegnelse og referenceliste med i antal anslag?
      Nej

    • Er det tilladt at have flere / andre bilag end CV og Budget? Fx interessetilkendegivelser, formidlingsplaner eller lignende?Der må vedlægges interessetilkendegivelser som bilag til ansøgningen.

    •  Er der krav om selvstændig revision på projekterne?
      Der er ikke krav om selvstændig revision fra det enkelte projekt/UC idet revisionen ligger i UC’ets generelle revision. Det er således NUBU som har ansvaret for at afgive status til ministeriet.

    • Hvad ligger der i at PI skal være senior-forsker?
      Der ligger det i det at PI skal illustrere erfaringer med at drive større forskningsprojekter til ende, samtidig med at PI skal demonstrere et stærkt forsknings-cv.

  • • Efter ansøgningsfristen vurderer bedømmelsesudvalget de indsendte ansøgninger.

    • Bedømmelsesudvalget består af Lotte Junker Harbo og Bo Morthorst Rasmussen, begge fra NUBU-ledelsesteamet samt to nordiske bedømmere hhv. Gunilla Lindqvist fra Uppsala Universitet (Sverige) og Rune Hausstatter fra Høgskolen i Innlandet (Norge).

    • Medlemmer af ledelsesteamet kan ikke vurdere ansøgninger, hvor eget CV indgår.

    • Bedømmelsesudvalget sender deres indstilling til NUBUs styregruppe, der træffer den endelige afgørelse om, hvilke projekter, der bevilges midler.

Vigtige datoer!

Vigtige datoer!

• Torsdag d. 31. oktober 2024: Deadline for indsendelse af endelige projektbeskrivelser (inkl. budget og CV). Materialet sendes til NUBU-post@via.dk

• Midt/slut december 2024: Der gives endeligt tilsagn/afslag på bevilling.

Advisory board