Hørt eller ej – om børns inddragelse i beslutninger om anbringelse og anbringelsessted

Formål og forskningsspørgsmål
Projektets formål er at undersøge, hvordan børneperspektivet har indflydelse på sags- og myndighedsarbejdet i anbringelsesforløb med samtykke fra forældre. Dermed bidrager projektet med central viden om, hvordan børn mellem 0-17 år inddrages i beslutninger om anbringelse og anbringelsessted, hvilket er forskningsmæssigt underbelyst i en dansk kontekst. Projektet centrale fokus på børneinddragelse i anbringelsessager bidrager til at styrke kontinuitet og trivsel for anbragte børn og hermed også styrke barnets mulighed for udvikling og selvstændig mestring af voksenliv.

Forskningsdesign
Projektet er overordnet styret af et børneperspektiv, der inkluderer at få børns stemmer med i forskningsprojektets empiri (Warming, 2007). Der anvendes kvalitative metoder til at belyse fagprofessionel praksis, fagprofessionelles forståelse af inddragelse og anbringelse og unges egne stemmer. De suppleres af en kvantitativ undersøgelse, der ser på mønstre i anbringelser og anbringelsessteder.

Forventede resultater og videnskabelig formidling
Projektet formidles i to artikler i internationale tidsskrifter og tre danske artikler. Der vil blive udarbejdet undervisningsmateriale tilpasset socialrådgiveruddannelsen, pædagoguddannelsen samt efter- og videreuddannelser.

Projektdeltagere
Frank Cloyd Ebsen (PI-KP), Ann-Karina Henriksen (KP), Mathilde Høybye-Mortensen (VIA), Vibeke Asmussen Frank (VIA), Cecilie K. Moesby-Jensen (Absalon), Marie Leth Meilvang (UCL), Helle Schjellerup Nielsen (KP), Nina Oetzel (UCL), Bettina Bruun Andersen (KP)

Kontakt
Frank Cloyd Ebsen, Docent, Institut for Socialrådgiveruddannelse, KP, freb@kp.dk