Anbringelse i slægt og netværk

Formål og forskningsspørgsmål
International forskning viser, at børn og unge anbragt i slægt og netværk klarer sig bedre end børn anbragt på døgninstitutioner eller i professionelle plejefamilier. Antallet af netværksanbringelser er imidlertid forholdsvist lavt i Danmark.

Dette projekt har til formål at understøtte livsvilkår for anbragte børn gennem styrket viden om netværksanbringelser og betingelser for de socialfaglige beslutninger om netværksanbragte børn og unge og samarbejdet med deres familie og netværk. Projektet ønsker overordnet at svare på Hvordan kan den socialpædagogiske og socialfaglige indsats i netværksanbringelsens tre kritiske faser forstås, forklares og forbedres?

I det socialfaglige arbejde med anbringelser er det især forløbet lige inden anbringelse og det første år i anbringelsen, der er kritisk. Projektet tager derfor udgangspunkt i en socialfaglig kontekst og undersøger tre kritiske faser i arbejdet med anbringelser; a) før anbringelsen besluttes, b) når typen af anbringelse besluttes (kaldet matchning) og c) det første år af anbringelsen.

Forskningsdesign
Projektet vil bestå af en indledende vidensindsamling og et litteraturstudie. Dette efterfølges af empirigenererende professionscirkler, der inddrager socialrådgivere og familieplejekonsulenter, tidligere anbragte, biologiske forældre og netværksplejeforældre.

Forventet resultater og videnskabelig formidling
Samlet set vil projektet bidrage med forskningsviden om netværksanbringelsens tre kritiske faser med perspektiver fra relevante aktører. Derudover genereres viden om netværksanbringelsespraksis, som kan bidrage til at styrke inddragelse og samarbejdet i og omkring netværksanbringelser for professionelle, børn, forældre og deres netværk.

Projektets resultater formidles i tre peer-reviewed artikler samt i undervisningsmateriale til at styrke grunduddannelse og efter- og videreuddannelse.

Projektdeltagere
Lene Mosegaard Søbjerg (PI-VIA), Bo Morthorst Rasmussen (UC SYD), Lise Jönsson Koumaditis (VIA), Stinne Tornøe Frederiksen (VIA), Sabina Jæger Jensen (UC SYD), Charlotte Ørnskov (UC SYD), Anthon Sand Jørgensen (UCN)

Kontakt
Lene Mosegaard Søbjerg, ph.d., uddannelsesdekan, Social og samfundsuddannelserne, VIA, lmos@via.dk