’Sammen mod voksenlivet’: Støtte og inddragelse af anbragte unge med autisme og udviklingshæmning og deres forældre i overgangen fra ung til voksen

Formål og forskningsspørgsmål: Projektets formål er at skabe bedre overgange for unge med autisme og udviklingshæmning (A/U), når de flytter fra et anbringelsessted (fx døgninstitution eller socialpædagogisk opholdssted) til et botilbud. Det skal ske ved at kvalificere den professionelle praksis med afsæt i de faktorer, som de unge og deres forældre oplever har mest betydning for en vellykket overgang.

Der er stort brug for at kvalificere eksisterende tilgange og udvikle nye, der kan afhjælpe de problemer, som eksisterende forskning har kortlagt, og dermed forbedre overgangen fra ung til voksen for unge med funktionsnedsættelser. Derfor vil vi besvare forskningsspørgsmålet: Hvordan kan inddragelse af anbragte unge med A/U, samt deres forældre, kvalificere overgangen fra anbringelsessted til botilbud?

Forskningsdesign: Projektet er designet som et kvalitativt, praksisnært forskningsprojekt, hvor forskere, professionelle fra fire institutioner, to kommuner, forældre og unge med A/U bidrager med viden.

Forventet resultater og videnskabelig formidling: Projektet bidrager med ny forskningsbaseret viden om: Metoder og tilgange i inddragelse af unge med A/U i beslutningsprocesser; Unge, med A/U’s perspektiv på en god overgang fra anbringelsessted til botilbud; Forældres perspektiv på inddragelse i beslutninger om deres barns overgang fra anbringelsessted til botilbud; Hvordan unge med A/U og deres forældres perspektiver kan anvendes i en inddragelsesmodel for professionelle i overgangen fra anbringelsessted til botilbud.

Projektets resultater formidles i fire peer-reviewed artikler samt i undervisningsmateriale til at styrke grunduddannelse og efter- og videreuddannelse af socialrådgivere og pædagoger ift. overgangsarbejdet med unge med A/U, der er anbragt uden for eget hjem.

Projektdeltagere: Cecilie K. Moesby-Jensen (PI-Absalon); Inge Storgaard Bonfils, (CoPI-KP); Naja Berg Hougaard (Absalon); Anna Kathrine Frørup (Absalon); Sandra Krebs-Hille (KP).

Kontakt: Cecilie K. Moesby-Jensen, Ph.d., sociolog, Docent, Center for Socialt Arbejde, Professionshøjskolen Absalon, ckmj@pha.dk