– NUBUs Nyhedsbrev på hjemmesiden fra november 2023
v. Anita Johansen, NUBU
NUBUs Forskningstræf 2023 er netop løbet af stablen den sidste torsdag-fredag i oktober, og denne gang på Konferencecentret Severin i Middelfart med flot udsigt til Lillebælt og de to broer, som en god metafor for det brobyggende, tværgående samarbejde, som NUBU står på mål for.
Forskningstræffets fokus var i år forskning i udsathed blandt børn og unge PÅ TVÆRS af professioner, institutioner, kategorier og arenaer.
Næsten 100 forskere og undervisere fra landets professionshøjskoler mødte entusiastisk op og delte viden, holdninger og refleksioner i spændende dialoger på kryds og tværs af vidensfelter og forskningstraditioner.
I invitationen blev årets tema for træffet beskrevet sådan:
”Udsathed på tværs adresserer, at udsathed rækker ind i og udover personlige, sociale, pædagogiske, didaktiske og sundhedsmæssige forhold, som børn og unge står over for i deres hverdagsliv og i professionel praksis. Samfundsmæssige forandringer, tendenser og forståelser sætter forhold, der producerer eller reproducerer udsathed, i bevægelse og skaber forandringer i betingelser for professionel praksis såvel monofagligt som tværfagligt. Spørgsmålet bliver således, hvilke udsathedsformer og implikationer, der produceres eller reproduceres i sociale, pædagogiske, didaktiske og sundhedsmæssige sammenhænge, og hvordan de væver sig ind i hinanden i professionel praksis. Endvidere bliver spørgsmålet, hvilke betydninger dette får for professionelles samarbejde på tværs, og hvilke forandringer tværgående forståelser kan gøre for at mindske udsathed”.
De indkomne abstracts fra oplægsholderne havde tematisk bredde med både tværfaglige og monofaglige oplæg, der sørgede for, at alle gik beriget hjem fra træffet. Se Book of Abstracts her for et godt indblik.
Fra godteposen med præsentationer skal her blot nævnes et par stykker, der tydeliggør de forskellige fagligheder og tilgange til årets tema:
” Hvad ved vi egentligt om autisme? Om professioners holdning til børn med autismes inklusion i folkeskolen” ved Jens Sand Østergaard (UCN), er et oplæg med fokus på behovet for en nærmere undersøgelse af, hvad fagprofessionelle ved om autisme for at udfordringerne med inklusionsopgaven på sigt kan løses. Fundene fra en regional spørgeskemaundersøgelse målrettet lærere, pædagoger, PPR-psykologer og skoleledere gjorde bl.a. opmærksom på, at specialpædagogiske kompetencer hos lærerpersonalet er vigtige for at komme i mål med inklusionstiltag. Her blev lagt op til en diskussion af hvilke tværprofessionelle kompetencer der er behov for i inklusionen af børn og unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF) i den almindelige folkeskole.
”Inddragelse af børn og unge i forskningen” ved Pia Vedel Ankersen (UCL), var en workshop med udgangspunkt i det faktum, at børn og unge ønsker indflydelse, medbestemmelse og medansvar i vidensproduktion og beslutningsprocesser. Det diskuteres om, og hvordan, børn og unge kan gøres til medforskere med en skelen til magtoptikken, som kalder på refleksionen over reel inddragelse versus politisk korrekt pseudoinddragelse.
”Hvordan unge med epilepsi navigerer i et kropskapabelt landskab” ved Naja Berg Hougaard (Absalon), fokuserede i sin poster på analyser fra et kvalitativt projekt, som tegner et billede af, hvilke betydninger epilepsien har for de unges hverdagsliv i mødet med sundhedsvæsenet, uddannelsesverdenen og ungdomslivet generelt. De unge ønsker ikke kun at passe ind i verden med deres epilepsi, men drømmer om, at verden også passer bedre til dem.
”Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid”, ved Anette Bentholm (UCN) og Laura Mørk Emtoft (Absalon), er et igangværende, tværgående forskningsprojekt i den tidlige fase mellem UCN, UC SYD, Absalon og NUBU, som er finansieret af Novo Nordisk Fonden. Projektet vil forsøge at ændre på det forhold, at børn i folkeskolen med særlige behov (ADHD, autisme, depression, angst og/eller OCD), er mindre fysisk aktive i skole og fritid end deres jævnaldrende. Eksisterende evidens viser, at denne målgruppe af børn qua deres psykiske og kognitive udfordringer er i en sårbar position, der betyder, at de er med i færre idrætsfællesskaber i skole og fritid samt oplever at blive ekskluderet i diverse idrætsmæssige sammenhænge, så generelt har de en dårligere fysisk og mental sundhed. Indsatserne retter sig både mod skoleidrætten og idrætsfritidsdelen, og målet er at give børnene gode oplevelser med idræt der. I skolen opkvalificeres idrætsundervisningen med co-teaching som indsats, og der arbejdes med brobygning mellem skole og idrætsfritidsdelen i samarbejde med NGO’en specialsport.dk. I projektet deltager fire kommuner: Vordingborg, Sønderborg, Hjørring og Aalborg, og i alt seks skoler. Der er lagt et stort arbejde i metodeudvikling for bedst muligt at kunne vurdere resultaterne. Aktuelt er der god gang i samarbejdet med skolerne. De kommende års forskningstræf vil følge projektets udvikling og resultater.
Projektet kan desuden følges her på NUBUs hjemmeside.
Træffets KEYNOTE-præsentation ”Han er bare blevet så dygtig – udsathed som datapunkter” ved Benedicte Bernstorff og Line Togsverd (UC SYD), som stiller det interessante spørgsmål: ”Hvilke syn på udsathed fremtræder i pædagogisk praksis, når tidlig indsats medieres gennem anvendelse af kortlægningsredskaber i dagtilbud?”. Projektet tilstræber at producere viden om, hvordan udsathedssyn sætter sig igennem som forståelser af barnet som bærer af en individualiseret målbar udsathed. Denne målbare udsathed bemærkes som en skarp kontrast til den nordiske pædagogiske tradition, hvor fokus netop er på børns leg, perspektiver og engagementer i det institutionelle hverdagsliv, som værende et holistisk børnesyn. I stedet tildeles de standardiserede, digitaliserede måleværktøjer en autoritativ rolle, som genspejles i det praksissprog, som beskriver barnet og deles på tværs af fagligheder.
Sidst men ikke mindst skal det spændende KREA-programpunkt ”Formidling på tværs” nævnes, arrangeret af Anette Boye Koch (VIA) og Jakob Bjerre (VIA), hvor deltagerne arbejdede med forskellige filmklip om udvalgte forskningsprojekter. NUBU glæder sig til at lægge de færdige film op på hjemmesiden.
På NUBUs LinkedIn-profil er der desuden små indlæg fra begge dage, som kan se ses her: NUBU - Nationalt center for forskning i udsathed blandt børn og unge på LinkedIn: Forskningstræf 2023:
NUBUs Forskningstræf 2024 foregår torsdag-fredag den 24.-25. oktober på Comwell Kellers Park, så sæt allerede nu et stort X i kalenderen, vi glæder os allerede😊 |